Schiphol.nl   •   Contact

Home Resultaten Excellent Visit Value Aantrekkelijke en inspirerende faciliteiten

Aantrekkelijke en inspirerende faciliteiten

Schiphol streeft ernaar reizigers een kwalitatief hoog aanbod aan voorzieningen en faciliteiten te bieden op het gebied van winkels, horeca, parkeren, entertainment en services. Dit alles tegen een concurrerende prijs. In onze Retailvisie staan het bieden van gemaksconcepten, beleving en een gevarieerd aanbod centraal. Reizigers willen we verrassen met unieke winkelconcepten en merkwinkels.

Tot de bijzondere ambiance die we voor de reiziger creëren, behoren zeker onze aantrekkelijk en comfortabel ingerichte lounges, beleving en entertainment. Zo zijn er het Rijksmuseum Amsterdam Schiphol, met Hollandse kunst uit onder meer de Gouden Eeuw, en de Airport Library, met (vertaalde) Nederlandse literatuur. Verder zijn er faciliteiten voor baby's en kinderen, wellness voor volwassenen, en een Airport Park waar reizigers in een groene omgeving, binnen en buiten, kunnen wachten op hun vlucht.

Airside

In 2013 hebben we een belangrijk deel van de winkels en horeca in Lounge 1 verhuisd en verbouwd om de uitbreiding van het securityfilter in Vertrek 1 mogelijk te maken. Verder stond het jaar in het teken van de voorbereiding van de verbouwing van Lounge 2, die in 2014 zal beginnen.

Ondanks de economische crisis en een laag consumentenvertrouwen blijven passagiers aankopen doen tijdens hun verblijf op Schiphol. Bij de horecagelegenheden is de gemiddelde besteding met 1,4% gestegen naar 3,88 euro. De besteding in de retail is in 2013 gedaald met 4,8% naar 15,89 euro per passagier. Met name Nederlanders besteden minder in de 73 winkels met een totaal oppervlak van 12.000m2, maar ook de bestedingen door reizigers met andere nationaliteiten waren iets lager.

We blijven investeren in kwaliteit en vernieuwing. Zo is op de D-pier de Harvest Market geopend, een horecagelegenheid met verse en lokale producten.

Plaza

Schiphol Plaza, het winkelgebied voor de paspoortcontrole met 38 winkels en een totaal oppervlak van 5.300m2, kreeg in 2013 een vestiging van CupcakesChic en een Ajax Fanshop. Verder hebben Capi en Aviflora hun locaties heringericht.

Ook bij de horecagelegenheden staan vernieuwingen op stapel: La Place gaat de plaats innemen van Délifrance. Bij deze verbouwing wordt ook een viswinkel toegevoegd en wordt de HEMA Food uitgebreid en vernieuwd. Bij Aankomst 1 is met de Hello Goodbye Bar een nieuw concept geïntroduceerd: een etablissement in huiskamersfeer.

In 2013 heeft de gemeente Haarlemmermeer een loket geopend, waar Nederlanders die in het buitenland wonen en inwoners van de gemeente Haarlemmermeer terecht kunnen voor burgerzaken, zoals het aanvragen van een nieuw paspoort.

Parkeerfaciliteiten

In 2013 hebben we de upgrade afgerond van parkeergarage P1, een van de garages dicht bij de terminal. P1 is lichter, kleurrijker en klantvriendelijker geworden. Een dynamisch verwijssysteem zorgt ervoor dat eenvoudig en direct is te zien waar nog een vrije parkeerplaats is en minder overbodige rondjes worden gereden. Ook hebben we in de vakantieperiode Holiday Valet Parking geïntroduceerd. Het is een extra parkeerservice die vakantiegangers de keuze biedt hun auto op minimale loopafstanden van de terminal op Schiphol achter te laten. Het totaal aantal parkeerplaatsen is ruim 36.000.